Contact met je huisarts? Dat begint online!

21-11-2025

In de regio Oosterhout is de publiekscampagne ‘Hoezo! De huisarts niet bellen’ van start gegaan. We stimuleren inwoners om hun zorgvraag voortaan online te stellen via MijnGezondheid.net of de MedGemak-app. Veilig, makkelijk én altijd toegang.

Waarom online contact handig is

Met MijnGezondheid.net of de MedGemak-app heb je als inwoner altijd toegang tot je huisarts. Snel geregeld, veilig en op een moment dat het jou uitkomt. Geen wachttijd aan de telefoon en sneller duidelijkheid over je klacht of vraag. Het bespaart je tijd en geeft de huisarts meer ruimte voor persoonlijke zorg.

Een anonieme reactie van een inwoner: “Ik hoef niet meer te wachten aan de telefoon. Ik vul de vragen in wanneer het mij uitkomt. Vaak krijg ik dezelfde dag al antwoord. Dat geeft rust.”

Zo neem je online contact op met je huisarts

Via MijnGezondheid.net of de MedGemak-app kun je als inwoner eenvoudig een afspraak maken of vraag stellen. Heb je een nieuwe klacht? Dan opent automatisch een online vragenlijst. Vul deze rustig in. De doktersassistent bekijkt je antwoorden en geeft je vaak dezelfde dag bericht. Bij spoed blijft bellen uiteraard noodzakelijk.

Hulp nodig of vragen?

Vind je online regelen lastig? Vraag hulp aan iemand in je omgeving. Je kunt ook gratis hulp krijgen bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek of stuur een berichtje via WhatsApp: 06 21 70 40 56. De bibliotheek organiseert verder gratis workshops over online contact met je huisarts. Bekijk de workshops bij jou in de buurt en schrijf je direct in. Lukt het, ook met hulp, niet? Bel dan de praktijk. We blijven voor iedereen bereikbaar.

Dr. Karin van Haaren, huisarts in Terheijden vult aan: “We willen dat iedereen mee kan doen. Daarom is er altijd hulp beschikbaar. En lukt het echt niet? Dan mag je natuurlijk gewoon bellen.”

Waarom deze verandering?

Door eerst online je vraag te stellen, kan de huisarts beter inschatten welke zorg je nodig hebt: een afspraak met de huisarts, hulp van een andere zorgverlener of een advies. Zo blijft de huisarts goed bereikbaar en krijgt iedereen de persoonlijke zorg waar dat nodig is.

“We merken dat veel vragen prima online kunnen”, zegt dr. Karin van Haaren, “Dat geeft ons meer tijd voor mensen die persoonlijke zorg nodig hebben. Online helpt echt om de zorg bereikbaar te houden.”

IZA-samenwerkingspartners

Gemeente Dongen, gemeente Drimmelen, Gemeente Geertruidenberg, Gemeente Gilze en Rijen, Gemeente Oosterhout, Coöperatieve Apothekersvereniging Midden-en West-Brabant (CAMWB), Theek 5 bibliotheek, ICT-partners en inwoners

Meer weten?

Kijk voor informatie op www.hoezodehuisartsnietbellen.nl.