De belangrijkste zorgverlener bent u zelf. Bij Diabetes Mellitus type 2 kunt u zelf de belangrijkste gezondheidswinst boeken. Dat heeft een positief effect op het tegenhouden of uitstellen van latere complicaties.

    Bewegen

    Door regelmatig te bewegen krijgt u niet alleen een betere conditie, maar wordt uw lichaam ook gevoeliger voor insuline, zodat de aanwezige insuline beter werkt en uw medicijngebruik omlaag kan. Bovendien kunnen eventuele latere complicaties uitgesteld worden. Vaak zal de huisarts in eerste instantie leefstijladviezen geven.
    Bij regelmatig bewegen, zult u merken, dat u bewegen ook leuker gaat vinden en dat u zich gesterkt voelt in het omgaan met uw ziekte. Bewegen in groepsverband kan daarbij helpen. Om u op weg te helpen heeft Zorroo het Zorroo het CooL Coaching op Leefstijl programma ontwikkeld. Vraag uw praktijkondersteuner voor meer informatie.

    Voeding

    Door uw voeding aan te passen, kunt op een meer gezond gewicht komen, waardoor uw bloedsuikergehalte verbetert. U zult zich dan ook beter voelen.
    Voor begeleiding kan de huisarts u verwijzen naar een diëtist.

    Stoppen met roken

    Stoppen met roken levert een aanmerkelijke vermindering van latere complicaties. Om te stoppen met roken is het Zorroo Stoppen-met-roken programma ontwikkeld. Kijk hiervoor bij het zorgprogramma Stoppen met roken.

    Therapietrouw

    Meestal schrijft uw arts medicijnen voor. Het is belangrijk om uw medicijnen volgens voorschrift te gebruiken. Bij vragen over uw medicatie kunt u naast uw huisarts ook uw apotheker raadplegen.