Tips om Blue Monday goed door te komen

Vandaag is het weer Blue Monday. Officieel de somberste dag van het jaar. Op blauwe maandag zouden de meeste mensen zich treurig, somber of weemoedig voelen. De dagen zijn nog steeds donker, goede voornemens zijn mislukt en de eerstvolgende vakantie is nog lang niet in zicht. 

Met onderstaande tips kom je Blue Monday zeker goed door!

  • Sta op tijd op, blijf niet in je bed liggen, hoe verleidelijk dat ook is.
  • Ga bewegen, maak een wandeling, ga naar buiten, het liefst aan het begin van de dag.
  • Doe iets wat je leuk vindt.
  • Verwen jezelf.
  • Denk aan iets vrolijks, een situatie of gebeurtenis die je hebt meegemaakt, een leuke vakantie bijvoorbeeld.
  • Kijk naar leuke, vrolijke filmpjes op YouTube, zie bijvoorbeeld het filmpje onderaan deze pagina.
  • Besef dat sombere gedachten je niet overkomen maar dat je je gedachten kunt beïnvloeden.
  • Probeer in het hier en nu te blijven en niet te piekeren over het verleden of de toekomst. Ga aan de slag met wat vandaag op je pad komt.
  • Maak grote zaken klein. Waar heb je invloed op en wat kan je al wel aanpakken. Maak een begin, hoe klein dan ook.
  • Beloon jezelf met kleine stappen vooruit. Zeg tegen jezelf dat je goed bezig bent.
  • Verwen jezelf met positieve dingen. Een lekker wandeling een warme kop thee en een goed boek. Iets dat je een positief gevoel geeft.
  • Als je over zaken piekert, bespreek ze dan met iemand waar je vertrouwen in hebt. Een familielid of goede vriend/vriendin.
  • Luister naar vrolijke muziek.

Heb je méér nodig? Dan kan de online zelfhulptraining ‘Pak je somberheid aan’ een uitkomst zijn. Je werkt zelf aan verandering van je situatie. Na een training voelen de meeste mensen zich daadwerkelijk beter. De online zelfhulptrainingen zijn ontwikkeld door Minddistrict en worden je kosteloos aangeboden door Zorroo.

Als dit niet voldoende helpt en je het idee hebt dat je er zelf niet meer uitkomt, dan kun je altijd contact opnemen met je huisarts. Juist ook bij milde klachten kan de praktijkondersteuner (POH) GGz van je huisarts je met tips en handvatten helpen voorkomen dat je verder in de put komt.